FAQ

Heb je een vraag over onze producten of diensten? Kijk dan of je het antwoord kunt terugvinden in de sectie ‘veelgestelde vragen’. Staat het antwoord voor jou er niet tussen? Dan staan wij klaar om je vraag te beantwoorden, schriftelijk of telefonisch. Neem dan contact op met het onderstaande contactformulier, of het telefoonnummer dat je kunt terugvinden in de orderbevestiging of pakbon.

Gaat je vraag over een bestaande order? Vermeld dan voor de meest vlotte afhandeling het ordernummer in het onderstaande formulier, of houd deze bij de hand indien je belt.

Veelgestelde vragen

Mijn bestelde saldo of abonnement staat niet op mijn OV-chipkaart, wat nu?

Heb je reissaldo of een abonnement bij de OVshop besteld? Dan is deze order goed ontvangen en staat het klaar om op te halen. Dit kan worden opgehaald in de bus, op het trein- of metrostation, bij de supermarkt en tabakszaken. Je presenteert hiervoor de OV-chipkaart aan de machine en kiest vervolgens de optie: "Bestelling ophalen". Mocht er toch een storing optreden bij het ophalen van je saldo of abonnement, laat het ons weten via het onderstaande contactformulier of het telefoonnummer op de orderbevestiging.

Ik heb mijn bestelling nog niet ontvangen!

Heb je een bestelling gedaan in onze webshop? Dan word deze naar je opgestuurd per PostNL.
Met PostNL hebben wij een contract dat de brieven en pakketten binnen 24/48 uur op elk adres in Nederland bezorgd wordt.
Controleer als eerste of het adres correct is doorgekomen met je bestelling. Controleer dit in je orderbevestiging.
Wordt deze bestelling toch niet binnen de 3 werkdagen bezorgd dan vernemen wij dit graag via het onderstaande contactformulier en zorgen wij voor een oplossing.

Mijn abonnement werkt niet!

Het kan zijn dat het abonnement schijnbaar niet werkt. Je merkt bijvoorbeeld dat er nog steeds saldo wordt afgeschreven terwijl je verwacht vrij te reizen (bijvoorbeeld bij een netabonnement of sterabonnement), of dat je zonder korting reist terwijl je toch korting verwacht (bijvoorbeeld in geval van het Altijd Korting abonnement). Veel voorkomende oorzaken hiervan zijn:

  • Je hebt een verkeerd centrumzone gekozen.
  • Je hebt een te lage sterwaarde geselecteerd.
  • Het reissaldo op je OV-chipkaart is negatief.

Staat het reissaldo negatief? Dan word het abonnement inactief gezet. Controleer via een OV-automaat, of via www.ov-chipkaart.nl of het saldo € 0,00 of hoger bedraagt. Bestel eventueel extra saldo via: OV-chipkaart opladen.

Controleer je gekozen sterwaarde en centrumzone nog een keer via hoe kies ik mijn centrumzone en sterwaarde.

Wat is mijn centrumzone en sterwaarde?

Hoe kies ik mijn centrumzone?
Heel Nederland, ook jouw regio is verdeeld in zones voor het openbaar vervoer. De zones zijn speciaal bedoeld voor de ‘regio’ abonnementen om te bepalen binnen welke regio(s) men vrij kan reizen. Binnen de zone die je kiest voor jouw abonnement kan je vrij reizen.

Hoe kies ik mijn Sterwaarde?
De sterwaarde is het aantal zones dat je kunt afleggen vanaf jouw zone. Hierbij geldt dat de ‘eerste’ sterwaarde de zone is.
Zie de zonekaart om jouw zone en sterwaarde te bepalen op de zonetool van Connexxion

Te veel moeite?
De OVshop helpt je graag! Voor €9,95 geven een van onze experts een uitgebreid reisadvies.
Deze is hier te bestellen.

Mijn centrumzone en/of sterwaarde van mijn abonnement is onjuist. Hoe verander ik dat?

Bij een verkeerd geselecteerd centrumzone kan het voorkomen dat je toch kosten maakt binnen het gebied waarin je eigenlijk vrij wilt reizen. Als je een verkeerd(e) zonenummer of sterwaarde hebt geselecteerd, kunnen wij dat voor je aanpassen.

Hiervoor kun je een verzoek indienen via de pagina: Centrumzone of OV-chipkaartnummer veranderen. Geef op deze pagina jouw gewenste correctie aan.

Indien je de sterwaarde wilt aanpassen is er sprake van bijbetaling, danwel restitutie van een deel van je aankoopbedrag. Indien je je sterwaarde wilt aanpassen geef de gewenste wijziging dan door via het onderstaande contactformulier onder vermelding van je bestelnummer.

Wanneer wordt mijn persoonlijke OV-chipkaart geleverd?

De persoonlijke OV-chipkaart wordt alleen door Translink Systems uitgegeven. Zij leveren binnen 10 werkdagen jouw persoonlijke OV-chipkaart. Voor vragen over de levering van je persoonlijke OV-chipkaart kun je terecht bij de OV-chipkaart klantenservice via 0900-0980 (gebruikelijke belkosten) of www.ov-chipkaart.nl.

Hoe kan ik de reistransacties inzien van mijn OV-chipkaart?

Soms is het nodig om een overzicht te krijgen op je reistransacties, bijvoorbeeld wanneer je wilt weten wanneer en waarom er saldo is afgeschreven. Wij van OVshop.nl hebben geen inzicht in jouw reistransacties. Wel kunnen wij je een paar tips geven:

    • Je kunt alle reistransacties inzien (bus, tram, metro, trein) via een persoonlijk account op www.ov-chipkaart.nl.
    • Specifiek voor treinreizen (dus niet bus, tram of metro) kun je je transacties inzien via een persoonlijk account op www.ns.nl.
    • Je kunt een overzicht krijgen en een uitdraai maken van je meest recente reistransacties bij de machines van de NS, RET en GVB
Ik heb nog een vraag over de OV-chipkaart.

Bekijk de meest gestelde vragen over de OV-chipkaart via: OV-chipkaart vaak gestelde vragen.

Contact met onze klantenservice

  • Het ordernummer, indien van toepassing. Dit vindt je terug op de pakbon of in de bevestigingsmail.
  • Probeer de vraag zo specifiek mogelijk te beschrijven voor de beste en snelste afhandeling.