OV abonnement informatie

Heb jij een abonnement besteld bij OVshop en ervaar je problemen bij je abonnement? Vind hier dan alle OV Abonnement informatie over wat een probleem kan veroorzaken. Lees hieronder alle voorkomende vragen en problemen die je kan ervaren bij een OV abonnement. 

Dit kan verschillen per gebruiker! Het meest voorkomende probleem is wanneer het saldo te laag is, je abonnement niet werkt. Wanneer je saldo van je OV-chipkaart negatief staat, zal je dus niet meer kunnen inchecken.

OV Abonnement werkt niet

Meest voorkomende problemen

Ik kan niet inchecken! Saldo te laag.

Wanneer je een OV Abonnement gebruikt, maar geweigerd word door de bus/tram/metro, met de melding “Saldo te laag”, kan je niet meer je abonnement gebruiken. Controleer je saldo eerst en vul deze eventueel aan. Dit kan bij ons ook online.

Wil je voorkomen dat je in de toekomst in de min komt te staan, maak dan gebruik van automatisch opladen. Bezoek de OV-chipkaart website voor meer informatie.

Saldo Lading 10€
Ik heb een verkeerde centrumzone.

Heb je een verkeerd centrumzone geselecteerd of wijzigt er iets in jou traject? Dan kan je deze bij ons wijzigen. Dit kan je simpel bij ons aanvragen door op de volgende link te klikken.

Weet je jou centrumzone niet? Neem dan kijkje naar onze uitgebreide uitleg over centrumzones en sterwaardes

Centrumzone wijzigen
Centrumzone wijziging
Ik heb te weinig sterren geselecteerd.

Indien je te weinig sterren hebt geselecteerd voor je abonnement, zal voor extra betalen voor je traject. Je kan bij ons je sterwaarde ophogen, maar niet verlagen.

Wil je sterwaarde wijzigen? Maak dan gebruik van ons contact formulier, hier beneden.

Review stars
Mijn OV-chipkaart is gewijzigd.

Het kan gebeuren dat je OV-chipkaart verlopen is of stuks is gegaan. Bij de OV-chipkaart website kan je jouw OV-chipkaart vervangen of vernieuwen. Hier worden automatisch de abonnement overgezet door de OV-chipkaart.

Indien je een nieuwe OV-chipkaart opnieuw heb aangevraagd in plaats van een vervangende kaart aanvragen zal het abonnement niet overgenomen worden. Je kan in dit geval het kaartnummer bij ons laten wijzigen.

OV-chipkaart nummer wijzigen
OV-chipkaart stuk of vervangen
Ik wil mijn abonnement opzeggen.

Om in aanmerking te komen voor geld teruggave vanwege het annuleren van je maand- of jaarabonnement gelden de volgende regels:

Maandabonnement
Deze kan tot 2 dagen na de bestel- of na de ingangsdatum geannuleerd worden. Wij zetten de annulering voor je klaar en deze “bestelling” moet je dan binnen 72 uur ophalen bij een van de OV-oplaadautomaten. Wanneer deze bestelling tijdig is afgehaald dan zullen wij je betaling terug boeken.

Jaarabonnement
Deze kan tot 10 maanden na de ingangsdatum, maandelijks worden opgezegd. De terugbetaling is dan 10 maanden min het aantal gebruikte maanden vermenigvuldigd met het maandbedrag.

Abonnementen kunnen niet tijdelijk worden stopgezet.
Als je je abonnement nu stopzet wordt het abonnement van je OV-chipkaart verwijderd. Wanneer je weer gebruik wilt maken van de bus moet je weer een nieuw abonnement bestellen.

Indien je je abonnement wilt opzeggen, neem dan contact met ons op met het onderstaande contactformulier.

Hoe kies ik mijn centrumzone en sterwaarde?

Voor een regio-abonnementen zoals het Randstad-Noord abonnement of het Regio abonnement moet je ook een centrumzone en sterwaarde kiezen. Lees hier alles over het kiezen van jou centrumzone en het sterwaarde!

Klik hier voor meer uitleg
  • Het ordernummer, indien van toepassing. Dit vindt je terug op de pakbon of in de bevestigingsmail.
  • Probeer de vraag zo specifiek mogelijk te beschrijven voor de beste en snelste afhandeling.