OVpay reizen met je bankpas/creditcard

Reizen met je bankpas in het Openbaar Vervoer in Nederland!

Sinds februari 2024 is reizen in het OV in Nederland overal mogelijk met de bankpas, Creditcard, Debitcard of Betaalpas. Je kunt nu overal in- en uit-checken zoals jij wilt met je bankpas of je mobiel. Dit systeem heet OVpay.

Reizen in het Openbaar Vervoer met je eigen bankpas, creditcard of debitcard. Veilig, vertrouwd en snel. Deze vorm wordt ook wel de EMV-kaart genoemd. (Europay, Mastercard en Visa). Met deze veilige technologie kunt u door de poortjes om te gaan reizen.
Nu nog alleen tegen vol-tarief. Aan het einde van de dag worden uw reiskosten direct afgeschreven van uw bankrekening welke bij uw bankpas of creditcard horen.

Voorwaarden

OVpay logo

Meest gestelde vragen

Heb je een vraag die niet behandeld wordt in de lijst met veelgestelde vragen?

OVpay heeft een eigen klantenservice via het telefoonnummer 0900-1433 (standaard telefoonkosten) of via www.ovpay.nl. Mocht je geen 0900-nummers kunnen bellen (vanuit het buitenland) , dan kun je deze klantenservice bereiken op: +31 10 892 50 63.

Deze OVpay klantenservice is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 uur tot 21.30 uur. Tijdens het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Het lijkt erop dat de kaartlezer je virtuele betaalpas eerder detecteert dan je e-ticket. Zorg ervoor dat je je ticket laadt in de app van de vervoerder of de officiële ticket-app, in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken. In veel gevallen wordt NFC* namelijk onderdrukt vanuit de app, waardoor je kunt inchecken met je e-ticket.

Bovendien kun je op sommige Android-telefoons NFC tijdelijk uitschakelen. Raadpleeg hiervoor de instellingen van je telefoon.

Heb je toch per ongeluk ingecheckt met je digitale betaalpas?

  1. Ga naar ovpay.nl/reisoverzicht.
  2. Zoek je reis op met behulp van je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag. Deze gegevens kun je vinden in het betaaloverzicht van je bank.
  3. Controleer of er een uitcheck ontbreekt voor je reis en corrigeer dit door hetzelfde station in te vullen als waar je per ongeluk bent ingecheckt.

*NFC maakt draadloze gegevensuitwisseling op korte afstand mogelijk en staat standaard aan op je telefoon.

Geen zorgen, je kunt dit zelf eenvoudig corrigeren via deze pagina voor zelfregulering. Houd er rekening mee dat deze aanpassing pas mogelijk is vanaf 5 dagen na je reis. Je hebt in totaal 60 dagen de tijd om je in- of uitcheck te corrigeren.

Belangrijk om te weten: Als je recht hebt op restitutie, zullen we dit bedrag binnen 15 dagen op je rekening storten. Als er nog een betaling openstaat, zullen we het verschuldigde bedrag binnen 15 dagen van je rekening afschrijven.

Het is vervelend als dit per ongeluk is gebeurd, maar maak je geen zorgen. Je kunt dit zelf corrigeren en het te veel betaalde geld terugvragen. Volg eenvoudig de stappen via deze pagina voor zelfregulering om je in- of uitcheck aan te passen. Met een paar simpele handelingen is het snel geregeld.