Niet Uitchecken is heel duur

Een treinreiziger die tussen oktober 2018 en mei 2019 totaal 21 keer niet uitcheckte moet ruim 1500 euro betalen omdat hij zich niet aan de algemene voorwaarden van de ov-chipkaart hield. De reiziger stelde dat hij per ongeluk meermaals niet had uitgecheckt en dat NS hem ten onrechte geen kans had geboden om tot een oplossing te komen. Daar gaat de kantonrechter niet in mee.

De treinreiziger is tweemaal per brief en e-mail erop gewezen dat hij hoewel hij ertoe verplicht was, meermaals niet had uitgecheckt. NS berekende beide keren geen reiskosten, maar kondigde wel aan dit te kunnen gaan doen. Desondanks checkte de treinreiziger ook nadien meermaals niet uit. Dat de treinreiziger die correspondentie niet heeft ontvangen, zoals hij aanvoerde, is aan hemzelf te wijten.

Hij meldde zijn verhuizing niet en merkte e-mails niet op. Daarom moet hij naast de maximale reiskosten (ruim 665 euro), incassokosten (ruim 99 euro) en de gerechtelijke kosten van NS (825 euro) betalen.

Uiteindelijk waren dit dus dure treinreisjes. Het in- en uitchecken is verplicht.

3 reacties op “Niet Uitchecken is heel duur

  1. Anoniem zegt:

    ik was met de trein van Harderwijk naar Apeldoorn gekomen dat verliep goed met in en uitcheck alleen met bus 3 van het station Apeldoorn naar Glazeniers

  2. Joke Bakker zegt:

    Mettram lijn 4 kon ik afgelopen woensdag met mijn OV kaart vanaf Escamplaan naar Cadswoldepad niet uitchecken. Wat moet ik verder doen? graag uw reactie even bedankt! Ik heb wel ingecheckt met mijn ov kaart.

    • westra zegt:

      Vanwege privacy wetgeving kunnen wij niet nagaan wat er precies is gebeurd met je OV-chipkaart.
      Hieronder zetten wij mogelijke vragen en oplossingen op een rij.

      Niet in- of uitgecheckt?
      Vraag eenvoudig je saldo terug via: https://www.uitcheckgemist.nl/

      Wil je je transactie kunnen inzien op je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart?
      Dat kan door een account aan te maken op mijnovchipkaart.nl. Dit kan eenvoudig via
      ov-chipkaart.nl

      Is er onterecht saldo afgeschreven?
      Dan kun je contact opnemen met de vervoerder met wie je reist. Dit kan bij een van de servicepunten van de vervoerder zelf (GVB/HTM/RET/Connexxion).

      Overige vragen?
      Voor overige vragen over je OV-chipkaart kun je contact opnemen met Translink in Amersfoort via het telefoonnummer 0900-0980 of http://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *